петък, 30 ноември 2012 г.

Мечкинден или Едринден / Bear's day оr Edrinday

Българите наричат празника Едринден, Едрей или Мечкин ден. В народния календар, е известен под различни имена и като Ендрин, Едрей, Ъдрèй, Дрèйовден, Едрèвдън за различните краища на страната. Вярва се, че на този празник (30 ноември ) денят започва да расте, да наедрява, колкото едно просено (царевично, грахово ) зърно. Казва се, че „Андрей прогонва зимата и дългите нощи.” Затова и още в навечерието или рано сутринта на 30 ноември се приготвя вариво в ново гърне от царевица, жито, фасул, леща, ечемик, овес, боб, леща и др. Това се прави, за да едреят посевите, тъй както наедряват
сварените зърна. От него се дава на домашните животни, и на кокошките, за да е добър приплода им. Също така, всеки член от семейството хвръля по малко в комина, като пожелава „високи” добри посеви, а останалото количество се изяжда. Някъде раздават от варивото на съседи „за здраве”, но по-често това не се прави, за „да не се изнесе плодородието от дома”.
Приготвянето на обредното вариво в народното мислене се свързва с „наедряването” на селскостопанските
култури, на младите булки и като цяло на плодородието. Затова и на този ден празнуват и невестите, очаквайки благоволението на съдбата – да забременяват, да раждат здрави и хубави деца. В района на Южното Черноморие, рибарите почитат Св. Андрей (наравно със св. Никола) като господар на силните морски ветрове и бури. В Петричко има поверие, че Св. Андрей е баща на св. Николай.


 В Северна България Андреевден се почита като празник на мечките, познат под името „Мчекинден”.
Народното предание гласи, че някога св. Андрей бил отшелник в планината, там той обработвал малка нива. Но веднъж мечка изяла вола му. Разгневен земеделецът уловил звяра и го впрегнал в ралото и изорал земята или (според друг вариант ) я яхнал като кон. Затова и светията се тачи за предпазване от мечки. Също така според друго поверие
преди изгрев слънце на Андреевден най-възрастната жена в семейството взема от варените зърна и ги хвърля нагоре в комина или върху покрива на къщата като нарича: ”Нà ти, мечко, варен куркуз, да не ядеш суровия и да не ядеш човеците и стоката!” В някои райони в Южна България, характерните за Андреевден обреди се извършват на празника Варвара (4 декември).
Вещиците



The Bulgarians call this holiday Edrinday, Edrey or Bear day. In the national calendar, it is famous for its different names as well as Edrin, Edrey, Adrey, Dreioday, Edrevday for the different parts of the country. It is believed that on this holiday (November 30th) the day begins to become longer with the size of one millet (corn, pea) grain. It is said that ‘Andrey droves away the winter and the long nights.’
That’s why on the day of the celebration, early in the morning on November 30th, people prepare legumen of corn, wheat, beans, lentils, barley, and oats in a new pot. This is made in order for the crops to grow bigger as the boiled grains grow bigger. This is given to the domestic animals and to the hens for their good offspring. Similarly, every member of the family throws some of this legumen in the chimney by wishing ‘high’, good crops and the rest of this is eaten. Some of this legumen is given to the neighbors ‘for health’ but often this is not done for not to ‘carry the fertility out from home’.
The preparation of the ritual legumen in the folk understanding is connected with the ‘grow’ of the agricultural crops, the fertility of young brides and to fertility as a whole. That’s why this day is also celebrated by the wives expecting the destiny’s goodwill – to grow like the day and seeds, to become pregnant, to give birth to healthy and good children. In the region of the southern parts of Black sea the fish men honour St. Andrew (together with St. Nicolay) like a master of the strong, sea winds and storms. There is a belief in Petrich region that St. Andrew is the father of St. Nikolay.
In north Bulgaria, St. Andrew is honoured as a holiday of the bears, known as ‘Bear day’. The national belief states that St. Andrew was hermit in the mountain and there he cultivated a small field. But suddenly his ox had been eaten by a bear. Furious, the cultivator caught the beast, harnessed it in the wooden plough and ploughed the field or (according other variant) ride it like a horse. For that reason, the saint is respected for protection against bears.
According to another belief, before sunrise on St. Andrew’s day, the oldest woman in the family takes from the boiled grains and throws them up in the chimney or on the roof of the house while saying: “Bear, take this boiled corn in order not to eat the raw one and in order not to eat humans and goods!’ In some regions in south Bulgaria, the traditional customs for St. Andrew’s day are made also at the holiday of Varvara. ( December 4)
The Witches

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар