вторник, 31 януари 2012 г.

Трифон Зарезан/Trifon Zarezan


Трифон Зарезан или още изестен като  „ден на лозаря” е български народен празник в чест на свети Трифон,тъй като той се счита за пазач на лозята.Празнуваме този празник по нов стил на 1 февруари,а по стар стил на 14 февруари
По начало празникът е включен в цикъл от три последователни дни,наречени Трифунци :
Трифоновден  на  1 февруари,празнуваме и почитаме бога на виното,
 Сретение Господне  на 2 февруари деня,в който се почита мъжката рожба ;
Свети Симеон Богоприемец на 3 февруари или още Вълча или Трифонова Богородица, Зимен Симеон деня,в който почитаме Божията Майка.

Наричаме още този празник с имената Трифон Зарезой,Трифун пияница, или Трифун Чипия,а също и Зарезановден.
Празнуват не само лоразите,но кръчмарите,градинарите,соколарите.
Рано сутрин стопанката омесва хляб – пресен или квасник заедно с него се сготвя и пълнена кокошка,която по традиция се пълни с ориз или булгур ( или петел по-точно даден в жертва за мъжката рожба ) ,кокошката/петелът  се вари цял/а,а след това се припича на саджак.В нова вълнена торба се слага питата,кокошката и бъклица с вино.Мъжете отиват на лозето с торбите  на рамо,всеки мъж на своето лозе зарязва по  три-четири кютука (главини),прекръстват се,полива вино около кютука,зарязват с  косерите и от трите(четирите) главини всеки отрязва по три пръчки,след това отново се прекръстват и поливат с виното лозите. Този ритуал се нарича „зарязване”,след това всички се събират и избират „царя на лозата”.
И едва след това започва общото угощение „царят” е окичен с венец от лозови пръчки,който носи на главата си и още един венец,който носи през раменете си.Той сяда на колесар и под звуците на гайди,тъпан и гадулки теглен от лозарите се отправят към селото или града.Когато стигнат се спират пред всяка къща,домакинята изнася вино в бял котел като най-напред дава на царя де пие,след което поднася вино  и на останлите лозари.Останалото вино се плисва върху царя и се изрича следната благословия :
 „Хайде нека да е берекет,да прелива през праговете”, а „царят” отговаря „Aмин”. След това „царят” се прибира,облича се в нови дрехи и сяда на трапеза,за да посреща хора от цялото село.Затова и за цар на този празник се избира заможен човек.
А следващите два дни се отбелязват като Вълчи празници и жените спазват забрани. Както и при други вълчи дни не се шие .В тези дни жените не режат с ножици,за да не се отваря устата на вълка,не предат,не шият,не плетат на куки.Приготвят обреден хляб и раздават на хората,слагат залъци в кърмата на животните,това се прави за предпазване на добитъка и хората от вълците.Третия ден в Родопите се празнува от млади бездетни жени, като за плодородие месят царевични пити и раздават на съседи. Забранена е работата за бременните жени, вярва се ,че ако работиш бременна ще родиш дете с белег.Вечерта пък се гадаело, по въглените в огнището, каква ще е годината. В деня преди Трифоновден задължително се почиствали комините, да не падне реса на лозята.

Trifon Zarezan or  “the day of the vine-grower” is a traditional Bulgarian celebration in honor of St. Trifon, because he is known as the protector of vines. We  celebrate this holiday on 1st of February (new style) and on 14th of February (old style).But according to the old tradition the celebration consists of the first three days of February. They are called  “Trifuntsi”
On the 1st of February we celebrate Trifonovden” (The day of Trifon),the day of  the God of the wine; on 2nd of February we celebrate “Sretenie Gospodne” (or the presentation of Jesus at the Temple ) also known as  the day of the God’s son; and on the 3rd of February is  Trifon Zarezan  , also called by the Bulgarians  Wolf or Trifon Mother Mary, Simeon The Righteous(Holy Simeon) or (Vulcha or Trifonova Bogorodica; Simеon Bogopriemec or Zimen Simeon) in fact on this third day we honor the Mother of God.
Trifon Zarezan is also called Trifon piqnica (Trifon the drinker) Trifon Zarezoi or Trifon Chipiq,also Zarezanovden (the day f Zarezan)

Trifon Zarezan is a celebration ,not only for the vine-growers, but also for  the tavern-keepers and the falcons. This is how the holiday is celebrated :
 On the 1st of February early in the morning the proprietress of the house (the housewife) kneads bread – a new one or a leavened, a chicken filled with rice or with croup is also made ( in some places a rooster is cooked and filled with rice or croup it is the sacrifice given to the son, sometimes this is done on 2nd of February) Regardless of the fact on which day the chicken/rooster is cooked it has to be boiled whole and after that it is baked on trivet (spider)
The chicken or the rooster is put in a new bag made out of wool together with a wooden wine vessel filled with wine. The men go to the vines with the bags on their shoulders and make the sign of the cross three times, they take the sickles and from three hubs each of them cuts three sticks. Afterwards they make again the sign of the cross and pour the vines with wine.

This ritual is called carving or “zarqzvane”. After that all men are gathered and choose
“The king of the vine” only then the feast begins. “The king” wears wrath made of vine sticks, which he bears on his head and another one which he bears through his shoulders.
He sits on a cart and under the sound of pipes, drums and “gadulka”(traditional Bulgarian bowed string instrument) pulled by the wine-growers the king”  and his companions set off themselves to the village or the town. When they reach the town the stop by each house, the housewife takes out the wine in a white cauldron, firstly she gives a drink to “the king”, after that she offers wine to the other wine-growers. The rest of the wine she flings on “the king” and utters this blessing:

“Let there be a rich harvest, let the wine spills over the thresholds.”

And the king answers “Amen.”
Afterwards “the king” changes in new clothes and sits on the table to welcome people from the whole village/town. That’s why the chosen “king” is always a well-off man.
The next two days of Trifuntsi are known as Wolf celebrations and women are prohibited to do some actions as on the other Wolf days ( during  11th -16th  to 21st of November depending on the region) they are not allowed to sew. During these days women do not cut with scissors this is done in order to prevent the wolves to open their mouths. They also do not spin and knit. They prepare ritual bread and give it out to other people; they put bits from the bread in the mother’s milk of the animals. This is done for protection, to keep the wolves away from people and animals.
The 3rd day of Trifuntsi  in Rodopa mountain the childless women knead corn loaf and give it away to neighbors. It is forbidden to pregnant women to do any kind of work ,because it is believed that if you work on this day  while you are pregnant your child will be born with a scar. In the evening  divination is given : from the charcoals in the fireplace we predict what the year would be like. It is absolutely obligatory to clean the chimneys one day before Trifon’s day, because otherwise catkin would fall on the vines.

Няма коментари:

Публикуване на коментар